A Light on Feminism

A Light on Feminism – (Auteur: Amelie Mangelschots)

vertaling uit het Engels door Anaïs Langbeen

De laatste tijd raak ik meer en meer gefrustreerd door het onvermogen van vele mensen om buiten de muren van hun eigen wereldje te kijken, en hun onwil om te luisteren. Mensen reageren steeds met ‘ja, maar …’, zijn vaak niet in staat even na te denken voor ze antwoorden, en zien vaak het nut niet in om buiten het kader van hun eigen ervaringen te denken. Ik word zo moe van de stemmen die me vertellen dat ‘equalisme’ beter is dan ‘feminisme’, die me vertellen dat ‘mannen ook problemen hebben, dit heeft niets te maken met ongelijkheid!’ Het zorgt niet enkel voor frustratie, maar ook voor verwarring. Het heeft me doen in vraag stellen waar ik in geloof, maar dat heeft er ook voor gezorgd dat ik, uit noodzaak, mijn visie op de wereld (/samenleving) beter wil uiteenzetten.

  1. Ik heb het reeds gezegd, en ik zeg het nogmaals: ‘het patriarchaat’ en ‘de mannen’ zijn twee verschillende zaken. Het punt van feminisme is niet het vernietigen van mannen, de man onderwerpen aan de vrouw, of mannen de schuld geven van alle problemen waar vrouwen mee te maken krijgen. Het punt van feminisme is het beëindigen van het patriarchaat. Met ‘het patriarchaat’ bedoelen we een socio-economisch en cultureel systeem dat het zowel mannen als vrouwen moeilijk maakt. Het zorgt voor problemen bij beide genders door het systematisch hoger inschatten van het ‘mannelijke’ boven het ‘vrouwelijke’.
  2. Ik lees vaak reacties die menen dat ‘feminisme’ zelf een seksistische term is, want hoewel de beweging inhoudelijk ijvert voor gelijkheid voor beide genders, focust de term zich enkel op vrouwen.

Maar we mogen we hier de historische context niet uit het oog verliezen, en we mogen ook niet ontkennen dat in grote delen van de wereld vrouwen nog steeds als minder dan mannen worden ingeschat en dusdanig worden behandeld. Dit is trouwens ook niet volledig weggewerkt in de Westerse samenleving, maar voor de sceptici verwijs ik naar punt 1: het patriarchaat zet vrouwelijkheid lager op de pikorde van ‘geweldig!’ of ‘respect! Wie beweert dat dit in het Westen niet bestaat, is blijk geven van zware blindheid. We leven in een wereld waar met mannelijke verplegers wordt gespot, mannelijke verzorgers ofwel freaks ofwel te aanbidden zijn, maar nog steeds een uitzondering en speciale aandacht waard. Een wereld waarin seksueel actieve mannen helden zijn, en seksueel actieve vrouwen sletten; waar mannen aandachtig worden aangehoord wanneer ze hun mannelijkheid bedreigd voelen (wat regelmatig uitmondt in een soort van oorlog met het feminisme), maar vrouwen zagende bitches zijn die beter zouden zwijgen over hun problemen – want mannen hebben het ook moeilijk hoor!

Feminisme is de perfecte term, want zelfs in een omgeving waar we ogenschijnlijk ver zijn geraakt, is een jongetje dat met poppen speelt ongetwijfeld homo en een meisje dat in bomen klimt méér vatbaar voor verwondingen, gewoon omdat ze een vagina heeft en dus, bij proxy, eigenlijk niet in staat is om zo’n jongensding te doen.

  1. Ik word telkens een beetje misselijk wanneer ik moet uitleggen dat een ‘rape culture’ wel degelijk bestaat. Mensen zeggen me dat we niet leven in een samenleving die verkrachting normaliseert, excuseert of goedkeurt. We hebben daar toch wetten voor? En iemand met gezond verstand zou iemand die echt verkracht is toch nooit de schuld geven van wat hen (haar/hem) is overkomen!

Zie je het probleem? ‘Iemand die echt verkracht is.’ Dit is een wereld waarin we debatteren over wat een ‘echte’ verkrachting is. Een wereld waarin we ons uiterste best doen om te doen uitschijnen dat verkrachting enkel iets is wat krankzinnige onbekenden doen, iets dat niet gebeurd is tenzij je de blauwe plekken en littekens kan tonen, iets dat niet echt was tenzij je volledig verrast was en hebt tegengewerkt zo hard je kon, want indien het ECHT verkrachting was, zou je liever zijn gestorven dan het te laten gebeuren.

Dit is de wereld waar in plaatsen als Steubenville een tienermeisje wordt lastiggevallen, gepest, bespot en bespuugd, … omdat ze verkracht is. Waar de omgeving medelijden heeft met de verkrachters omdat hun (sport)carrières geruïneerd zijn. Waar ‘verantwoordelijke’ volwassenen beweren dat het haar eigen fout was omdat ze zo veel had gedronken. Waar we ons best doen de wereld ervan te overtuigen dat een medemens verkrachten, aanranden en vernederen een gepast antwoord en straf is voor het vertonen van zulk laks, onverantwoordelijk gedrag.

Dit is de wereld waarin een elfjarig meisje beschuldigd werd van het verleiden van haar verkrachters. De wereld waarin een meisje hoer, slet en bitch genoemd werd door duizenden en duizenden mensen omdat ze op de foto stond terwijl de een jongen pijpte, terwijl hij ofwel de held was, ofwel met rust werd gelaten.

Vertel me nog eens dat er niets mis is met ons. Vertel me nog eens dat we niet leven in een cultuur waar we ons best doen om te spugen op onze slachtoffers en ons best doen seksueel geweld te doen voor komen als iets dat is beperkt tot gewelddadige, moordende vreemden in het bos, het bos waar Roodkapje toch echt wel op het pad had moeten blijven.

Als feminist weiger ik mannen de schuld te geven. De schuld ligt bij het patriarchaat, en ik geef de schuld aan de mensen die dit actief negeren.

Als feminist beweer ik niet dat vrouwen de enigen zijn die worden benadeeld door het patriarchaat, maar dat betekent op zijn beurt niet dat wanneer er stemmen rijzen voor vrouwenproblemen, er telkens disclaimers gemaakt moeten worden om mannenproblemen erbij te betrekken.

Wanneer ik ervoor kies om op te komen tegen dierenmishandeling en over ganzen spreekt, gaat er ook niemand mij zeggen ‘waarom heb je het eens niet over de konijnen?!’.

Geef een reactie

