Persbericht lancering website ‘Niet In Mijn Pretpark’

Gent, 1 september 2014 – ‘Niet in mijn pretpark’ (NIMP), opgericht in 2012, is met bijna 2.000 leden één van de meest actieve Nederlandstalige feministische groepen op Facebook. De groep pakt nu uit met een website, blog en forum.

 De oprichting van de groep in mei 2012 gebeurde spontaan, uit ergernis tegenover het zogenaamde “pretpark voor vrouwen”, dat in diezelfde maand doorging in het ICC in Gent.

“Het was het ene cliché na het andere: beauty, verzorging, koken en de Romeo’s. Alsof dat is waar alle vrouwen van dromen”, herinnert mede-oprichtster Ingrid Verbanck zich. “Het was de druppel in een lange lijst van stereotyperende evenementen, marketing en promotie-acties die vrouwen altijd heel eenzijdig neerzetten en aanspreken, om niet te zeggen neerbuigend overkomen.”

‘Niet in mijn pretpark’ groeide snel en trok al snel een overwegend jong en divers publiek aan. “De laatste jaren zijn scharniermomenten geweest voor het feminisme. Het is weer mainstream en er wordt volop over gesproken. De voorgaande jaren ging de beweging wat te veel gebukt onder een ouderwets en onhandig imago”, aldus Verbanck.

Feminisme is inderdaad hot. Megaster Beyoncé uitte zich in 2013 nog als feministe , en dichter bij huis zinderde “Femme de la rue” van documentairemaakster Sofie Peeters nog lang na in het publieke debat. Recent nog liet de veranderde wetgeving rond naamgeving stof opwaaien.

NIMP beperkte zich al snel niet enkel tot discussies over genderstereotypering. Een greep uit de onderwerpen die in de groep besproken worden: popmuziek, seksueel geweld, de loonkloof, straatintimidatie, transgenders, prostitutie, gezondheid, hoofddoeken, speelgoed, seks en comedy. Er is ook aandacht voor problemen die mannen als groep ervaren.

Is feminisme werkelijk zo breed? “Het feminisme van vandaag gaat in het Westen – meestal – niet meer over stemrecht en abortus. Er zijn al veel wettelijke verwezenlijkingen. Vandaag concentreren we ons meestal op sociale praktijken en systemen. Populair is ook het ‘kruispuntdenken’. De ervaring van een gemiddelde zwarte vrouw is bijvoorbeeld anders dan die van een blanke vrouw”, licht Verbanck toe.

Facebook is echter geen ideaal discussieformaat. Daarom begon de groep, die intussen geleid werd door een zevenkoppig team vrijwilligers, begin dit jaar na te denken over een website. “We wilden een attractieve site die als zenuwcentrum kon dienen voor NIMP. Veel van onze leden zijn actief als bloggers, mediamensen, artiesten of straatactivisten. We wilden ook hen een platform bezorgen”, zegt Verbanck.

Die site is er nu. Naast informatie over de groep zelf, heeft de site ook een blogcomponent, kunnen mensen anoniem vragen stellen en is er een forum dat meer privacy garandeert dan een open discussiegroep op Facebook. Verbanck: “De openheid trekt veel lezers en leden aan, dus de Facebook-groep blijft zeker bestaan, maar voor gevoeliger en complexer onderwerpen is een forum vaak meer aangewezen.”

NIMP houdt nu en dan ook bijeenkomsten rond boeken, of organiseert picknicks. Verbanck: “Naast gelijkgestemde zielen vinden, is elkaar in het echt ontmoeten gewoon ook leuk. In tegenstelling tot wat sommige mensen denken, zitten we daar alles behalve met clichématig zure gezichten in tuinbroeken. Hoewel mensen met een zuur gezicht en een tuinbroek óók welkom zijn.”

Contact?

nietinmijnpretpark@gmail.com

0474/87.26.89

Advertenties

Een gedachte over “Persbericht lancering website ‘Niet In Mijn Pretpark’

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s