Feminisme 101: Feminisme als extremisme

Feminisme 101: Feminisme als extremisme – (Auteur: Annebeth Bels)
Vertaald uit het Engels door Astrid Leriche

Eerst en vooral zou ik graag iedereen willen bedanken die gereageerd heeft op mijn post wat betreft misvattingen over feminisme (post in kwestie vind je hier)

Een terugkerend concept in jullie reacties was het idee van feminisme als extremisme, iets wat ik min of meer verwachtte aangezien ik het bijna elke keer tegenkom wanneer ik me “out” als feministe. Zelfs wanneer ik mezelf en mijn standpunten nader verklaar, krijg ik nog steeds het gebruikelijke antwoord: “Ik ben het eens met alles wat je net hebt gezegd, maar ik zou mezelf geen feminist(e) noemen.” Wel dan. Ik zal je eens iets vertellen: de meeste mensen zijn feministen, of ze zichzelf nu identificeren als dusdanig of niet. Stel jezelf gewoon deze simpele vraag: ben jij van mening dat elke persoon zou moeten gewaardeerd worden voor zijn of haar eigen verdiensten, in plaats van eerst in een gender-binaire categorie geplaatst te worden op basis van zijn of haar geslachtsorganen vóór we kijken naar wat hen uniek maakt? Min of meer iedereen in onze Westerse maatschappij is het hier wel mee eens, behalve misschien een paar door-en-door slechte kl**tzakjes. Als je op de eerdere vraag “Ja” hebt geantwoord: DING DING DING je bent een feminist(e)! Dat gezegd zijnde: slechts een klein percentage van deze mensen zou zichzelf als feminist(e) beschrijven.

Om de een of andere reden heeft het feminisme een slechte reputatie. Het is niet sexy en aantrekkelijkheid is nu eenmaal een concept dat centraal blijft staan in het leven van de vrouw. Toch vind ik het té kort door de bocht om te zeggen dat enkel feminisme hiermee te maken heeft. Ik beschouw het eerder als een wijdverspreide (alomtegenwoordige?) terughoudendheid om jezelf aan eender welke zaak toe te wijden en jezelf “gekend” te maken op die manier. Door een zeker politiek standpunt in te nemen, stel je jezelf open voor kritiek en plaats je jezelf in een positie om jezelf te verdedigen, wat niet iedereen zo graag doet als ik. 🙂 En dit is iets waar IEDEREEN mee te maken krijgt wanneer ze bepaalde gevestigde waarden overschrijden, of ze nu feministisch of vegetarisch zijn.

De reden waarom het me zo irriteert als het op feminisme aankomt is simpel: 1/2de van de wereld bestaat uit vrouwen en 1/2de van de wereld wordt geboren met een “nadeel” tussen hun benen dat enkel en alleen een nadeel is omdat het zó ingeworteld  zit in hun denken en in de maatschappij. hierop volgt dan vaak de reactie: “Ja, natuurlijk hebben vrouwen in derdewereldlanden het slecht, maar feminisme heeft hier zijn job toch gedaan, niet?”. Dit klopt gewoonweg niet. Naast het statistisch significante verschil in inkomen tussen mannen en vrouwen (zelfs wanneer men parttime met parttime vergelijkt en fulltime met fulltime), worden we ook sociaal benadeeld. Ik heb wetenschappelijke studies gelezen waarin men aantoont dat vrouwen vaker onderbroken worden dan mannen en dat een boodschap die door een vrouw wordt medegedeeld niet even goed wordt onthouden als wanneer een man het doet. Interpreteer dit zoals je wil, maar “gelijkheid” is niet de term die ik zou gebruiken om deze situatie te beschrijven.

Begrijp me niet verkeerd, ik  versta jullie allemaal wanneer jullie me vertellen dat je jezelf niet als feminist(e) wilt identificeren. Maar eens je de ogen open doet voor al het onrecht dat om je heen plaatsvindt, is het onmogelijk om ze weer te sluiten. Dat is waar gewoonweg een goede persoon zijn van belang wordt. Ik wil de wereld rondom mij de best mogelijke plaats maken. Het openen van mijn ogen en hart voor de onweerlegbare ongelijkheid gebaseerd op gender is meer dan gewoon een feminist(e) zijn: het gaat om je verantwoordelijkheden opnemen als mens. En als je naar de recente geschiedenis kijkt en de VORDERINGEN die we de afgelopen decennia hebben gemaakt, dan is het overduidelijk dat een beweging bestaande uit individuen WEL een verschil kan maken, dus voel je niet machteloos. Wij zijn de mensen, wij maken geschiedenis.

Maar waarom zeg ik jullie dit allemaal, of eerder: geef ik jullie een lezing (sorry :D)? Omdat door het herhalen van het idee dat feminisme een vorm van extremisme is, je de beweging tekort doet.  Net zoals wanneer je iemand ziet die gepest wordt, maar zelf niet ingrijpt, je even schuldig bent als de pestkop. Een standpunt innemen betekent niet dat je verplicht bent om elke seconde van je leven voor de zaak te strijden. Je moet niet op de barricades gaan staan. Je kan die dingen allemaal doen, maar er is geen “niveau” dat je moet behalen voor je als feminist(e) beschouwd wordt. Feminisme is een houding, de basis vanwaar je vertrekt om je leven te vormen, iets dat je in je meedraagt; je persoonlijke opvattingen en manier van kijken naar de wereld. Een revolutie die zich voltrekt tussen onze twee oren.

Ik ga jullie niet verplichten om te stoppen met het kijken naar misogyn materiaal, om geen bh’s meer te dragen of te stoppen met het scheren van je benen en ik zeg je ook niet dat je dit allemaal net niet moet doen (om even Mel Gibson te quoten: “FREEDOOOOOM”). Nee, ik ben hier om te sensibiliseren, om je te doen nadenken over je positie in het leven. De volgende keer dat feminisme in een conversatie naar boven komt, raad ik je aan om de dingen simpel te houden. Vertel hen dat ja, je een feminist(e) bent en vraag aan je tegenstanders waarom ze tegen gelijke kansen zijn voor ieder individu, onafhankelijk van wat er in hun onderbroek zit. Breder genomen: wees alsjeblieft niet bang om te vechten voor de dingen waar je in gelooft, om bij te leren over dingen en om te denken voor jezelf. Vorige generaties hebben hard gevochten om ons deze kansen te geven. En vergeet niet: wij zijn de “vorige generatie” van de toekomst en onze beslissingen hebben consequenties, of je nu een vegetariër of feminist(e) bent.
En voor zij die de draad wat zijn kwijtgeraakt na het lezen van mijn “rant”, de drie standpunten die ik maak zijn:

– Iedereen die vindt dat er gelijkheid van kansen moet zijn tussen de genders is een feminist(e) (en ja, mannen kunnen ook feministisch zijn).
– Door het ontkennen van onze eigen positie als feminist(e) houden we een dominant idee in leven, namelijk dat feminisme belachelijk / te extreem / onnodig is.
– Je mag niet bang zijn om je expliciet uit te spreken over waar je in gelooft. Je hebt niets te verliezen en alles te winnen. je hebt een verantwoordelijkheid.

PS: Last but not least, om mezelf hier een beetje te relativeren, eigenlijk maakt het ook niet zo heel veel uit of je je feminist noemt of niet. Een woord is maar een woord. De manier waarop je je leven leidt is veel belangrijker, en als je dat leven leidt met je ogen open voor ongelijkheid om je heen, en hier en daar de wereld een beetje beter probeert te maken, dan heb ik niets te klagen.

 

Bron: http://stylingdutchman.blogspot.be/2012/02/feminism-101-feminism-as-extremism.html

Een gedachte over “Feminisme 101: Feminisme als extremisme

  1. Ik vind je tekst heel moedig en inspirerend. Zelf ondervind ik hetzelfde, doch merk ik dat de meeste mensen wel vinden dat mannen en vrouwen gelijke betaling (bv.) moeten hebben, de meesten doen hun mond niet open als het gaat om concrete acties. En dat is het probleem: in een patriarchale, machtsbeluste maatschappij hebben ze geleerd hun actievolle stem niet te gebruiken, vanuit angst (voor consequenties, etikettering,…). Vanaf dat iemand op eigen verantwoordelijkheid in ‘doe’-modus word aangesproken, draait de zaak anders uit: dan komen er excuses of het feit dat zij ‘niet verkrachten’,… En zo schuiven ze verantwoordelijkheid af. Moesten er een organisatie zijn per bedrijf, bestaande uit mannen en vrouwen, die gelijk loon eisen, dat gelijk loon zou snel in orde zijn. Ik heb tot hier toe ook nog geen enkele man uit zichzelf horen zeggen of schrijven:’ik wil niet dat mijn vrouw/vriendin het huishouden en de kind(eren) volledig/teveel op zich neemt, dus ik maak er en punt van dit te bespreken en echt in het oog e houden of we tot een gelijke verdeling komen.’

Geef een reactie

