Fertility Awareness Methode

Onderstaande bijdrage werd geschreven door Loes (28) in het kader van een reeks getuigenissen over vrouwen en hun voorbehoedsmiddelen. Zelf ook (al dan niet anoniem) bijdragen? Mail ons op nietinmijnpretpark@gmail.com

Ik ging aan de pil toen ik een jaar of 16 was, want dat was vanzelfsprekend als je verkering kreeg. Na een paar jaar switchte ik naar de NuvaRing, omdat ik van de pil dik en depressief werd (dacht ik). Na een jaar of twee stopte ik daar ook mee omdat ik het niet meer fijn vond om hormonen te gebruiken, en hij was best duur.

Daarna ging ik natuurlijke anticonceptiemethoden onderzoeken, zo’n zes jaar geleden. Alle info over kruiden en bijvoorbeeld neem-olie als anticonceptie vertrouwde ik niet echt, ik durfde daar niet mee te experimenteren. Maar methodes om je cyclus bij te houden en uit te rekenen wanneer je vruchtbaar bent, spraken me wel aan.

Natuurlijke anticonceptie
Signalen van je lichaam die je kunt monitoren zijn:

  • lichaamstemperatuur
  • vaginale afscheiding
  • stand van de baarmoeder

Eerst probeerde ik temperaturen, maar je moest daarvoor elke dag op hetzelfde tijdstip wakker worden en dat lukte me niet. Ook had ik geen geld voor een goede thermometer en had ik met mijn goedkope thermometer elke dag weer een ander idioot resultaat waar geen peil op te trekken viel.

De andere opties lukten wel. Ik kocht een doorzichtig plastic speculum (op een site voor seksartikelen) en ging iedereen avond mijn baarmoedermond bekijken (met een spiegel en een zaklamp). Er ging een wereld voor me open! Je baarmoedermond (die trouwens nogal op een eikel lijkt) verandert door de cyclus heen, hij gaat meer of minder open staan en kan hoger of lager staan. Ook kun je zo je afscheiding goed zien: er is afscheiding die bevruchting bevordert (rond de ovulatie dus) en er is geen/juist dikke zure afscheiding die het het sperma moeilijk maakt om door te zwemmen. Je schijnt zelfs verschillen in de zuurte van je afscheiding te kunnen proeven, maar voor mij was het altijd gewoon yoghurtsmaak.

Charten
Op de chart die ik gebruik kun je de volgende zaken noteren:

  • maand, jaar, aantal dagen dat de cyclus duurde
  • dag cyclus, datum
  • hoofdpijn, zere borsten, kramp
  • seks (beschermd/onbeschermd)
  • bloeding (beetje/gemiddeld/hevig)
  • afscheiding (geen/nat gevoel en witte afscheiding/glibberige elastische afscheiding/dikke kleverige ondoorzichtige afscheiding)
  • smaak afscheiding
  • stemming 🙂 / 😦
  • baarmoedermond (meer open/meer dicht)
  • hoogte baarmoedermond (hoog/laag)
  • opmerkingen

Als je dat allemaal een aantal maanden bijhoudt en noteert, leer je je lichaam heel goed kennen. Ik had daarvoor eigenlijk geen idee hoe een cyclus werkt, wanneer je vruchtbaar bent, wat er met een eitje gebeurt etc. Nu gebruik ik tijdens en rond de vruchtbare dagen een condoom, en anders niets.

Pas op
Wat lastig is aan deze methode: het is vaak wel duidelijk wanneer de ovulatie heeft plaatsgevonden, maar het is niet goed te voorspellen wanneer ovulatie zál plaatsvinden. Sperma kan enkele dagen overleven in je lichaam, dus die marge moet je vrij breed nemen. Ook kunnen allerlei dingen het verloop van je cyclus beïnvloeden, je moet dat dus goed in de gaten houden.

Er zijn een paar voorwaarden om deze methode te laten slagen. Ten eerste moet je een regelmatige cyclus hebben. Ten tweede moet je je erop willen toeleggen om vrij streng de statistieken bij te houden. Ten derde moeten jij en je partner geen problemen hebben met condooms. Ik had ooit een vriendje dat niet met condoom wilde vrijen en mij een spiraaltje aan wilde smeren, dat was problematisch.

Ook is deze methode voornamelijk goed bruikbaar als je een vaste relatie hebt en je beiden een soa-test hebt gedaan. Met one night stands vond ik het wel eens een eng idee dat ik niet beschermd was als het condoom zou scheuren ofzo.

Wat het voor mij vergemakkelijkt is dat ik een lange afstandsrelatie heb. Ik heb dus niet zo vaak seks, waardoor we niet condoommoe worden. Ik heb ook al in geen eeuwen mijn speculum nog gebruikt, ik ga gewoon af op mijn statistieken omdat ik regelmatig ongesteld ben. Maar ik heb deze methode ook gebruikt in een niet-latrelatie, in een tijd dat ik een sterke kinderwens had en niet zo heel voorzichtig was, en ik alleen de vruchtbare dagen + een kleine marge vermeed, en ik ben nooit zwanger geweest, voor zover ik weet.

Hoe dan ook: als je deze methode interessant vindt, informeer jezelf dan grondig. Mijn grootste informatiebron was de site van Sister Zeus. Charts kun je online vinden en er zijn ook apps voor!

Geef een reactie

