Voor het eerst in 10 jaar hormonenvrij.

Onderstaande bijdrage werd geschreven door Eva (25) in het kader van een reeks getuigenissen over vrouwen en hun voorbehoedsmiddelen. Zelf ook (al dan niet anoniem) bijdragen? Mail ons op nietinmijnpretpark@gmail.com

Vlak voor mijn 16de verjaardag begon ik met de pil, omdat dit twee vliegen in 1 klap waren: anticonceptie en minder acne. Ik ben er jaren heel tevreden over geweest, ik vergat ze nooit te nemen en had geen last van acne. Maar toen ik 24 was, na 8 jaar pil, ben ik overgeschakeld naar de nuvaring, op dat moment vooral omdat mijn libido veel te wensen over liet maar ook omdat ik er na jaren twijfelen en nadenken een degout van had gekregen wat de pil al dan niet met mij had gedaan.

Ik werd rond mijn 17de gediagnosticeerd met chronische depressie en zat 4 jaar aan de antidepressiva, tot ik er op mijn 21ste zelf mee stopte. Ik voelde me goed, tegen mijn eigen verwachtingen in, en begon te onderzoeken waar die chronische depressie dan wel niet naartoe was gegaan. Vele verhalen van vrouwen die door de pil depressief waren geworden deden me twijfelen of dit ook mijn geval was, maar ik nam de pil nog altijd en die depressieve gevoelens waren bijna volledig verdwenen, dus ik besloot ze gewoon verder te nemen.

Toen ik 23 was kreeg ik echter hoe langer hoe minder zin in seks. Eerst dacht ik dat het misschien de sleur was, mijn vriend en ik waren bijna 4 jaar samen en af en toe een dipje is normaal, toch? Een jaar lang waren het ups en downs, en door andere omstandigheden was ik nooit heel zeker of het aan stress of aan de pil lag. Op aanraden van vriendinnen met dezelfde ervaring ben ik toen overgeschakeld naar de nuvaring. Dat ging in het begin heel goed, maar na een dik jaar werd mijn libido weer hoe langer hoe lager, en na een paar maanden was het erger dan voor ik met de pil stopte. Een maand geleden ben ik met de nuvaring gestopt.

Voor het eerst in bijna 10 jaar gebruik ik nu geen hormonaal anticonceptiemiddel en ik wil nu een aantal maanden mijn lichaam gewoon z’n gang laten gaan en mijn natuurlijke cyclus afwachten. Ik heb het gevoel dat ik niet met zekerheid kan zeggen wat ‘ik’ was of wat door hormonen veroorzaakt werd, ik was nog een puber toen ik met de pil begon en ik vind dat er veel te weinig uitleg gegeven wordt over wat dit met je lichaam en stemming kan doen. Ik kan nog altijd niet geloven dat mijn dokter me gewoon antidepressiva voorschreef, zonder verder te proberen achterhalen wat die gevoelens kon veroorzaken (pubertijd, pil, …) en ik heb er spijt van dat ik niet veel eerder de pil heb gelaten voor wat ze is en mijn lichaam een tijd hormoonvrij heb gehouden. Voorlopig gebruiken we nu gewoon condooms, maar dat willen we echt niet blijven doen dus ik vermoed dat ik binnen een paar maanden op zoek ga naar een ander hormoonvrij anticonceptiemiddel.

Een gedachte over “Voor het eerst in 10 jaar hormonenvrij.

  1. Zoooo herkenbaar. Ik ben ondertussen meer dan twee jaar hormoonvrij en het heeft mirakels gedaan voor mijn libido en emotionele huishouding. Heeft wel dik een jaar geduurd voor mijn cyclus weer enigszins normaal was.

Geef een reactie

