Stemmingswisselingen en de pil

Deze getuigenis werd geschreven door Femke (22) in het kader van een reeks getuigenissen over vrouwen en hun voorbehoedsmiddelen. Zelf ook (al dan niet anoniem) bijdragen? Mail ons op nietinmijnpretpark@gmail.com

“Praten over seks is nooit een probleem geweest bij ons thuis, op mijn 16e ben ik dan ook samen met mijn mama naar de huisdokter gegaan om de pil te gaan halen. Andere opties werden niet echt besproken en ook de nadelen ervan werden nooit echt duidelijk gemaakt. Wanneer ik dan uiteindelijk op mijn 20e meer en meer last kreeg van stemmingswisselingen en depressieve periodes bracht ik uiteindelijk na lang nadenken de oorzaak terug naar mijn pil en ben ik ermee gestopt. Mijn nieuwe vrouwelijke huisarts heeft mij toen alle andere opties duidelijk gemaakt en hoewel ik neigde naar een spiraaltje ben ik nu zeer tevreden met de prikpil. Ik heb geen stemmingswisselingen meer, ik voel me veel gelukkiger en ik kan steeds 3 maanden verder zonder me zorgen te moeten maken om een pilletje te nemen. Ik vind het jammer dat ik destijds niet beter geïnformeerd ben geweest anders had ik mijn symptomen makkelijker kunnen linken aan mijn pil en was ik er veel eerder mee gestopt.”

Deze bijdrage komt van Ellen (45) die ongeveer 12 jaar lang de pil nam.

“Naar aanleiding van je vraag voor ‘getuigenissen’ over pilgebruik: tot een klein jaar geleden nam ik de pil; omdat ik vond dat ik ondertussen te oud was voor de pil (45 toen), ben ik gestopt. Hoewel ik dat helemaal niet verwacht had, bleek ik me snel na het stoppen emotioneel veel beter te voelen. Ik ben toen een beetje gaan rond-googelen en stootte daarbij op artikels waarbij stemmingsstoornissen als veel gemelde nevenwerkingen van de pil werden genoemd. Toen ik de gynaecoloog daar achteraf over aansprak, beweerde hij ‘dat dat nieuw was’. Ook had ik na mijn pilstop weer (veel) meer zin om te vrijen. Ik vind het achteraf gezien jammer dat artsen te weinig ingaan op die nevenwerkingen; ze lijken vooral te kijken naar de efficiëntie, en die is er wel degelijk, maar ik voel me nu beter in mijn vel.”

Geef een reactie

