Een overzicht van een anticonceptietraject

Deze getuigenis werd geschreven door Katrien (40) in het kader van een reeks getuigenissen over vrouwen en hun voorbehoedsmiddelen. Zelf ook (al dan niet anoniem) bijdragen? Mail ons op nietinmijnpretpark@gmail.com

Kort na mijn 17de verjaardag bezocht ik de huisarts, samen met mijn moeder, om een voorschrift voor de pil. Jammer genoeg gaf huisarts niet meer uitleg over andere mogelijkheden zoals het feit dat een man ook iets mocht of hoorde te doen. En dan vooral wat meer informatie over hoe condooms niet enkel tegen zwangerschap beschermen, maar ook SOA’s. Seksuele voorlichting op school was bij ons quasi onbestaande en het internet bestond nog niet zodat informatie behoorlijk schaars was. In het begin van de jaren 90 moest hij toch al van aids hebben gehoord? Ik kreeg Mercilon voorgeschreven en dat heb ik een jaar of vijf min of meer trouw geslikt. De bijwerkingen waren niet minnetjes: heel vaak migraine, libido onder nul en ik vergat de pil steeds vaker.

Jaren later had ik een nieuwe huisarts, een dame waartegen ik toch wat meer open durfde te zijn. Mijn moeder nam me dan wel mee naar de huisarts, maar verder werd er bij ons thuis helemaal niet over seks gepraat, behalve dan dat het iets was dat je er moest bijnemen en dan nog liefst diende te vermijden. Uiteindelijk koos ik voor het Mirenaspiraaltje dat uiterst betrouwbaar was. In tegenstelling tot een klassiek koperspiraaltje kan dat ook geplaatst worden als je nog geen kinderen hebt gekregen. De nadelen: het was behoorlijk prijzig, zeker voor een student: 5000 BEF (nu een 125 eur) en het plaatsen ervan was voor mij ronduit pijnlijk. Wat sommige vrouwen als een voordeel ervaren is dat de maandstonden verminderen en soms zelfs uitblijven. Bij mij veroorzaakte dit wegblijven van mijn menstruatie eerder aanhoudende paniek en ik heb dan ook massa’s geld uitgegeven aan zwangerschapstesten. De draadjes zijn ook een tweetal keer bijgeknipt omdat mijn partner er toch soms wat last van had. Het hormonenspiraaltje zou zeker vijf jaar goed zijn maar uiteindelijk heb ik het bijna 7 jaar laten zitten zonder problemen.

Toen was ik klaar voor een baby. Na één keer proberen was het raak en kon mijn moeder eindelijk grootmoeder worden. Na de baby had ik geen zin om nog anticonceptie te nemen en pleitte ik voor de gedeelde verantwoordelijkheid. Vermits ik vrij lang borstvoeding gaf (15 maanden) was ik volgens volksoverlevering verminderd vruchtbaar en gebruikten we de coïtus interruptus methode, ofwel voor het zingen de kerk uitgaan. Het resultaat? Negen maanden na de geboorte van kind 1 was ik ongepland zwanger van kind 2. Niet gepland, maar wel welkom. Na de geboorte van mijn tweede kind had ik een aantal jaar geen partner en dus ook geen behoefte aan een voorbehoedsmiddel.

De laatste 7 jaar heb ik welgeteld nog een half jaar de pil geprobeerd, maar ik ondervond dezelfde bijwerkingen (verminderd libido, migraine en problemen met vergeten). Omdat ik mijn lijf steeds beter heb leren kennen weet ik nu perfect wanneer mijn vruchtbare dagen zijn. Ik gebruik dus geen hormonen meer. Samen met mijn partner doen we aan periodieke onthouding in combinatie met condooms.

Geef een reactie

