Jonge vrouwen kiezen voor het spiraal

Deze getuigenis werd geschreven door Ella (26) in het kader van een reeks getuigenissen over vrouwen en hun voorbehoedsmiddelen. Zelf ook (al dan niet anoniem) bijdragen? Mail ons op nietinmijnpretpark@gmail.com

Ik heb begin augustus een spiraaltje laten plaatsen. Ik heb in de loop der jaren verschillende dingen geprobeerd: de pil (vergat ik steeds), nuvaring (handiger, maar erg duur), friemelen met condooms en vaak gewoon een tijdlang niets (zeker zonder jongens in het vizier). Ik heb mijn huisarts een tweetal jaar geleden gevraagd naar een hormonenspiraal, maar zij raadde me dat ten zeerste af omdat ik nog geen kinderen heb gekregen. Mijn gyneacoloog deed – tot mijn teleurstelling – hetzelfde. Toen ik dat afgelopen juli aan mijn nieuwe gynaecoloog vertelde, werd ze kwaad: dat was een totaal achterhaald advies, zei ze. Ik heb altijd al last gehad van erg pijnlijke maandstonden, dus een koperspiraal was uit den boze. De keuze voor een hormonenspiraal lag voor de hand. Ik was wel wat angstig na het lezen van horrorverhalen op internet over pijnlijke plaatsing en wekenlange pijn nadien, maar dat bleek geweldig mee te vallen. Na het plaatsen heb ik wat last gehad van buikpijn en bloedingen, maar na een dikke week namen zowel buikpijn als bloedingen af. We zijn nu anderhalve maand verder en ik had niet gelukkiger kunnen zijn met mijn keuze. Twee weken geleden voelde ik een wat flauwe, zeurende pijn in mijn buik en merkte ik wat afscheiding op, amper genoeg om een inlegkruisje voor te gebruiken. Ik moest erom lachen: zijn dat nu echt mijn maandstonden? Waar mijn regels prespiraal leken op maandelijks geradbraakt worden door een rotslawine, heeft dit meer weg van wat ongemakkelijk schuifelen over een zomers kiezelstrandje. En dan heb ik het nog niet eens over de kosten. Mijn mutualiteit (FSMB) betaalt 120 euro terug van het spiraal (dank u welvaartstaat!) en zo’n spiraal gaat gemiddeld 5 jaar mee. Dat komt neer op – hou je vast – 0,5 euro per maand. Voor de nuvaring betaalde ik 45 euro voor drie maanden. Mijn enige spijt is dat ik deze keuze niet 10 jaar eerder heb gemaakt.

Getuigenis van Anne (22)

Ik was eigenlijk nogal een laatbloeier, dus ik was al 18 toen ik met mijn moeder over anti-conceptie praatte. We zijn toen samen naar de gyneacoloog gegaan, en die vroeg mij wat ik dan wou. Gezien ik niet veel vertrouwen had (en heb) in hormonen (omdat ik niet wil weten wat voor onverwachte effecten ze op mijn lichaam kunnen hebben), heb ik om een koperspiraal gevraagd. De dokter stelde een Gynefix voor, wat koordje is met een paar koperen parels aan en een knoopje dat in de baarmoederwand wordt geduwd. Er zijn geen vleugeltjes aan zoals bij andere spiraaltjes, dus je zou er minder last van moeten hebben. Het blijft normaal gezien ook 5 jaar op z’n plaats. En behalve het feit dat mijn toenmalige vriend in het begin het draadje af en toe voelde zitten, was het ding eigenlijk perfect voor mij. Ik kon het niet vergeten, er zaten geen hormonen in, en als ik mijn informatie mag geloven is het één van de meest effectieve voorbehoedsmiddelen. En uiteindelijk valt €85 over 5 jaar best mee. Na 4,5 jaar is dat dingetje er spontaan uit gekomen, en toen heb ik een tijdje gewoon condooms gebruikt. Toen ik wat later weer een vaste vriend had, wou ik opnieuw een spiraaltje laten plaatsen om weer zonder condooms te kunnen. De dokter heeft er toen eentje geplaatst, maar na een paar weken is dat er weer uit gekomen. Lichte paniek, want ik had onveilige seks gehad. Een zwangerschaps test, een morning-afterpil en nog eens een week later had ik opnieuw mijn regels, gelukkig maar. Ondertussen wou de dokter geen nieuw spiraaltje meer plaatsen (omdat het een dure grap wordt als het niet blijft zitten), dus heeft ze mij de Nuva-ring voorgeschreven. Ik ben niet zo happig om hormonen te gebruiken, maar voorlopig lijkt alles nog ok. Al denk ik dat ik binnenkort misschien toch eens ga kijken hoeveel een gewoon koperspiraaltje juist kost.

Geef een reactie

