Onveilig in je eigen huis.

Een gastbijdrage van L. want #wijoverdrijvenniet

k hou het bij 1 anekdote.

Het is november, 10 november 2014 om precies te zijn.

Onze boiler is al 3 dagen stuk en de temperatuur binnen is gezakt tot 15 of wat graden en we willen nog voor wapenstilstand een oplossing. Vijf ofwat reparateurs worden gecontacteerd en we hebben geluk.. “Onzen A. is net vertrokken maar ik zal het ‘m doorgeven”. Vreugde alom, na 4 dagen bibberen onder enkele laagjes fleece zweer ik plechtig aan m’n huisgenoten dat als ‘den A.’ het kan maken ik ‘m pannenkoeken zal maken.

We zijn met z’n twee in huis en A. belt aan. Bij het openen van de deur ben ik heel verwelkomend (“Maar dat ben je altijd toch? En andere mannen zien dat toch niet als een uitnodiging?), ik had voordien een afspraak en had  mijn ‘fatsoenlijke’ outfit nog niet verruild voor 2 truien plus fleece badjas maar de ogen van de man blijven gefixeerd op mijn boezem (achteraf kijk ik naar beneden: “mijn bloesje zat toch goed hé?”). Ik ben in de war maar juist, de boiler. M’n huisgenote en ikzelf gaan de man voor naar de kelder. Hij prult wat aan de boiler en stelt dat het waarschijnlijk aan de pomp ligt en het nu dus zou moeten werken. M’n huisgenootje gaat naar boven om de opstijgende warmte op te wachten. Ik blijf beneden (“ja, da’s toch niet raar hé L., nee?, Allez, zou je een man alleen laten in je kelder?”). Het huisgenootje in kwestie is nog maar net boven en hij steekt van wal: “ik wil u anders ook wel warm maken”, ik zeg “dat is niet nodig” (achteraf denk ik: “waarom hebt ge niet gewoon gezegd ‘gij viezerik’ of zoiets?!”.

Hij gaat verder met “ik apprecieer ‘dees’ wel”; ‘dees’ zijn mijn borsten waar die hij aanraakt. Ik ben m’n kluts helemaal kwijt en ben wat in shock. Hij rond af met “niet slecht bedoeld hé”. Alsof er niets gebeurd is begint hij een exposé over oude boilers en welk type de onze, haalt een camera boven en neemt detailfoto’s van de binnenkant van de boiler. Hij draait zich om en zegt “nu eentje van het juffrouwke”. Ik draai snel m’n rug naar ‘m toe met de woorden “ik pak niet op foto” (achteraf kijf ik: “L, gij kalf, hoe, wat ‘ik pak niet op foto’?”). M’n hart raast en verdwaasdheid maakt plaats voor paniek. M’n huisgenootje komt de trap af – het geluid van die voetstappen op de houten treden, opluchting. Ik mompel haar iets toe van ‘seksist’ en ‘zo snel mogelijk buiten’. Ik wil ‘m zo snel mogelijk buiten dus stel voor naar de overkant te hollen en direct cash af te halen om ‘m te betalen terwijl m’n huisgenootje hem ’n glas water inschenkt.
Achteraf vraagt ze “wat was dat daarnet?” en ik hakkel het verhaal bij elkaar. Ik schaam me en reduceer het ‘borsten-aanraken’ en blijf vaag, kan de woorden niet uitspreken. Ik.schaam.me; ik.

Twintig en één vragen houden me nog dagenlang bezig. “Wat is er mis met mij?” (tegen het huisgenootje heeft hij niks gezegd of gedaan toen ik even naar de bankautomaat holde), “Was ik té vriendelijk toen ik de deur opendeed?”, “Waarom ben ik zo’n kalf dat hier niet assertief op reageert?”. Ik verbeeld me de vrouw met wit haar in rollers, de kinderen en kleinkindjes van deze braaf uitziende, beginnende zestiger. Ik voel me vies, ik schaam me.

En zelfs nu nog lijkt het alsof ik eerder tegen mezelf praat, mezelf probeer te overtuigen, een soort van #IkOverdrijfNiet. Zo ver is het gekomen, dat het er voor mij al niet meer op aankomt om Didden – de ‘priviledged white upperclass male’ – te tonen dat ie niet weet waarover hij ’t heeft, maar dat ik mezelf weer – en keer op keer – moet overtuigen dat ik niet ‘overdrijf’, dat dit ‘wél fout’ is.
IkOverdrijfNiet, #WijOverdrijvenNiet

4 gedachtes over “Onveilig in je eigen huis.

  1. Pingback: Wij overdrijven niet: hear us roar | Loes Liemburg

  2. Pingback: De kracht van #wijoverdrijvenniet | nietinmijnpretpark

  3. Pingback: Laten we vooral de hand in eigen boezem steken. #wijoverdrijvenniet | nietinmijnpretpark

  4. Pingback: Laten we vooral de hand in eigen boezem steken. | In the Betwixt & Between

Geef een reactie

