Vrouwonvriendelijke kloothommels

Yo, die Guido …

Vergeef me dat ik het me permitteer je zo familiair aan te spreken terwijl we elkaar eigenlijk niet echt kennen, maar ik las daarnet je column en ik zag dat je raad nodig had. En je weet, ik ben er om te helpen.

Nu is je betoog een beetje warrig, maar in essentie komt het hier op neer denk ik: je leest graag Hemingway en Céline – schone referenties trouwens -, je zou graag terug ‘jeanet’ mogen zeggen tegen een homo en in het geval van Tim Hunt hebben die wijven weer ferm overdreven.

Laat me beginnen bij dat laatste punt van je. Het zal je misschien verrassen, maar ik vind zelf ook niet dat Hunt ontslag had moeten nemen. (Want je maakt een kleine feitelijke fout in je stuk: Hunt nam zelf ontslag en werd niet ontslagen. Of werd gevraagd dat te doen. Het is een detail, maar juist is juist).

Soit, Tim Hunt dus. Voor zover ik het kan reconstrueren is het zo gegaan: bejaarde wetenschapper doet poging tot belegen grap, snapt niet al te best hoe dat modern internetding van tegenwoordig werkt en voor hij het goed en wel beseft wordt hij richting uitgang gedirigeerd. Een triest einde aan zijn rijk gevulde carrière.

Ik vind de straf in elk geval niet in proportie met het vergrijp en het zal mijn zacht, vrouwelijk kantje zijn dat best een beetje medelijden heeft met de man. Waren zijn uitspraken belegen, dwaas en onnozel? Jazeker. Leggen ze een dieper liggend probleem bloot van een seksistische mentaliteit, zowel binnen als buiten de wetenschap? Ook jazeker. En ik had veel liever gezien dat er dialoog op gang kwam dan een onvermijdelijke ezelsstamp richting uitgang. Dat ben ik met je eens. Je moet anders eens klikken op de hashtag #distractinglysexy. Daar vind je foto’s van vrouwen in het lab die met zeer veel humor de vloer aanvegen met Hunts uitspraken.

Het is ook niet omdat je een briljant wetenschapper, staatsman of kunstenaar bent dat je daarom niet mee moet met je tijd. Of dat je daarom prat moet gaan op je eikelschap. Want dat lijk je een beetje te suggereren: wie een ontdekking of een uitvinding doet, een song schrijft die de wereld met verstomming slaat of een land op deugdelijke wijze leidt, die mag gerust een vrouwonvriendelijke klootzak zijn. Terwijl je even goed zou kunnen zeggen: als je een briljant wetenschapper bent, dan ben je ook in staat om de dwaasheid van je eigen drogredeneringen in te zien.

Mag ik je ook een beetje een dramaqueen vinden als je doet alsof fictie-auteurs van nu moeten opletten om niet op politiek correcte teentje te gaan staan? Brusselmans heeft het nog altijd vrij en vrank over de wijven en neukt deze of gene miss wellicht nog immer graag achterwaarts in de poes. Marnix Peeters probeert zelfs zijn treurige pogingen tot literatuur beter te laten verkopen door overal te gaan stoefen hoe vrouwonvriendelijk het wel niet is. Hemingway en Tolstoj worden nog altijd gretig gelezen. (Je ziet, ik ken ook wel wat kleppers uit de wereldliteratuur!). En uitgevers zien relletjes op Twitter of daarbuiten graag komen omdat de kassa dan onvermijdelijk gaat rinkelen. Ik hoef je niet te vertellen hoe dat gaat, toch?

Onze populaire cultuur bulkt nog altijd van bewondering voor vrouwonvriendelijke kloothommels. John Lennon sloeg zijn vrouw. Marley verkrachtte de zijne. Gandhi stond er op dat zijn 17-jarige achternichtje naakt bij hem sliep. Bertrand Cantat (zanger van Noir Désir) sloeg Marie Trintignant dood en belandde daarvoor ochot ochère 3 jaar achter tralies. Serge Gainsbourg was een dronkaard die zijn vrouw en kleine kinderen met een pistool bedreigde. Het lijstje van artiesten en kunstenaars die tot op vandaag de hemel in geprezen worden omwille van hun werk en waarvan het agressieve misogyne kantje onder de mat wordt geschoven is trouwens bijzonder lang.

Voor mij schrijft of zingt iedereen wat hij of zij wil. En natuurlijk blijft Hemingway de moeite waard en uiteraard is Le Vent Nous Portera nog altijd een steengoed nummer. Maar de wereld zou gebaat zijn bij net iets minder eikels of vrouwonvriendelijke klootzakken. En voor zover ik weet hoef je geen vrouwenhater te zijn om prachtige kunstwerken te scheppen of hét middel tegen kanker uit te vinden.

2 gedachtes over “Vrouwonvriendelijke kloothommels

Geef een reactie

